Image -

TVK:s Uppgifter

Olycksfallsförsäkringscentralen är ett samordnande organ med uppgift att genomföra och utveckla försäkringsverksamheten enligt OlyL.

Enligt OlyL 209§: Olycksfallsförsäkringscentralens allmänna uppgift är att

  • främja att lagen verkställs samordnat och att verkställighetssystemet utvecklas,
  • främja samarbetet i ärenden som gäller verkställigheten av lagen och som kräver att försäkringsanstalterna samverkar samt sköta uppgifter som har samband med detta,
  • främja samarbetet mellan de försäkringsanstalter som verkställer lagen och andra försäkringsanstalter samt myndigheterna,
  • utfärda rekommendationer i syfte att främja en enhetlig verkställighet av lagen i ärenden som inte hör till uppgifterna för ersättningsnämnden för olycksfallsärenden,
  • sköta den informationsverksamhet som verkställigheten av lagen förutsätter.

Dessutom ska Olycksfallsförsäkringscentralen

  • handlägga ersättningsärenden som gäller skadefall som inträffat i oförsäkrat arbete och ta ut självrisken enligt 184 § hos en arbetsgivare som försummat sin försäkringsskyldighet,
  • meddela ett avgörande enligt 7 § om tillämpning av lagen,
  • fastställa formuläret för en anmälan enligt 111 §,
  • sköta sådana uppgifter enligt 154 § som har samband med handläggningen av ett fördröjt ersättningsärende,
  • svara för den riskklassificering som avses i 171 §,
  • i enlighet med 177 § utöva tillsyn över arbetsgivarens försäkringsskyldighet och vid försummelse teckna en obligatorisk försäkring för arbetsgivaren,
  • föra ett försäkringsregister enligt 178 §,
  • göra en ansökan enligt 183 § till Statskontoret om att påföra en arbetsgivare som försummat sin försäkringsskyldighet en avgift som motsvarar försäkringspremien samt en försummelseavgift och att utarbeta avgiftsgrunder för dessa betalningar,
  • sköta uppdrag i anknytning till garantin enligt 230 §,
  • sköta uppgifter inom ramen för fördelningssystemet enligt 231 §,
  • samla in och redovisa arbetarskyddsavgiften enligt 233 § till Arbetarskyddsfonden,
  • föra ett register över olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar enligt 235 §,
  • bedriva sådan statistikföring och forskningsverksamhet enligt 236 § som hänför sig till verkställigheten av lagen och förebyggande av skador enligt denna lag,
  • godkänna formuläret för ett yttrande enligt 266 § 3 mom.,
  • vara den försäkringsanstalt på bosättnings- och vistelseorten samt det kontaktorgan som avses i EU:s förordningar om social trygghet och i sådana överenskommelser om social trygghet som är bindande för Finland,
  • sköta andra uppgifter som styrelsen för Olycksfallsförsäkringscentralen beslutar om och som hänför sig till verkställigheten och utvecklandet av denna lag.

På Olycksfallsförsäkringscentralen ska bestämmelserna i 31 kap. 13 § i försäkringsbolagslagen tillämpas i fråga om skötseln av centralens uppgifter vid förberedelser för undantagsförhållanden.

Utöver det som i 209 § föreskrivs om Olycksfallsförsäkringscentralens uppgifter ska centralen också sköta de serviceuppgifter som styrelsen anger.

OlyL 459/2015 (i Finlex)

2017-06-12

Försäkring för olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar
Information och publikationer
Olycksfallsförsäkringscentralen