Kuva -

Työpaikkakuolemat 2015

TVL:n (= nykyinen TVK) tietoon tulleet työpaikkakuolemantapaukset 2015

1. Sattumispäivä: 6.1.2015

Metallialan yrityksessä mies puristui työstökoneeseen.Tapaturma tutkitaan tunnisteella TOT 2/15.

2. Sattumispäivä: 8.1.2015

Paalutuskone putosi mereen.Tapaturma tutkitaan tunnisteella TOT 3/15.

3. Sattumispäivä: 14.1.2015

Oppilaitoksen työntekijä putosi kaivoon.

4. Sattumispäivä: 14.1.2015

Pubin työntekijä surmattiin.

5. Sattumispäivä: 23.1.2015

Huoltoliikkeen työntekijä meni avaamaan viemäriä yksityisasuntoon. Asunnon kylpyhuoneen valaisin oli joskus aiemmin vaihdettu pistorasialliseen malliin. Valaisin pistorasioineen oli kytketty virheellisesti niin, että pistorasian maadoitusliuskoissa oli 230V jännite. Työntekijän laittaessa putkenavaajan (ns. rassin) pistokkeen pistorasiaan muuttui putkenavaaja jännitteiseksi. Työntekijä sai putkenavaajan kautta sähköiskun. Putkenavaajassa oli vikavirtasuojakytkin, mutta sitä ei oltu suunniteltu suojaamaan tämänkaltaisessa tilanteessa. Valaisimesta ei voinut silmämääräisesti havaita pistorasian vaarallista kytkentää.

6. Sattumispäivä: 5.1.2015

Mökkityömaalla kokenut kirvesmies oli sisällä asentamassa siirrettäviltä alumiinitelineiltä käsin seinään pystyruotoja. Työnantaja (rakennuttaja) oli toiminut työvaiheessa kirvesmiehen apumiehenä. Telinetaso oli 206 cm korkeudella lattiasta. Telineellä ei ollut kaiteita, eikä putoamista ollut muutenkaan estetty. Telineen ja mökin ulkoseinän väli oli noin 50 cm. Kirvesmies ei ollut halunnut käyttää sisätöissä suojakypärää, vaikka sellainen oli ollut käytettävissä. Kirvesmies putosi telineen ja ulkoseinän välistä.

7. Sattumispäivä: 12.2.2015

Betonivalimon työntekijä puristui ontelosahan ja valukoneen väliin. Betoniteollisuuden koneilla sattuneita aiempia kuolemantapauksia on tutkittu teematutkintana TOT 7/12.

8. Sattumispäivä: 27.1.2015

Lumitöitä traktorillaan tehnyt mies hukkui traktorin upottua jäiden läpi. Avannon lähellä oli noin 15 cm jäätä, jonka päällä vesikerros ja vesikerroksen päällä n. 5-10 cm jäätä.

9, 10 ja 11. Sattumispäivä: 1.3.2015

Pizzeriassa surmattiin pizzerian omistajapariskunta ja pizzerian työntekijä.

12. Sattumispäivä: 20.3.2015

Traktorin kuljettaja oli kuljetusliikkeen aliurakoitsijana, kaupungin tilaamassa työssä, laskemassa vesiputkea järveen jään läpi. Työtä oli tehty myös jo edellisenä päivänä. Jään paksuuden oli mitattu ennen työtä olevan sahausreitin alkupäässä n. 40 cm ja jään välissä oli vettä. Mies ajoi traktorilla rannasta jäälle sahaamaan jäätä. Noin 40 metrin päästä rannasta traktori upposi jään läpi.

13. Sattumispäivä: 14.4.2015

Kaupungin kirvesmies oli tekemässä erilaisia kiinteistön kunnostustöitä ja oli menossa rakennuksen katolle tarkistamaan mahdollista vuotokohtaa. Kiipeäminen rakennuksen katolle oli estetty leikkaamalla kiinteiden tikkaiden alimmat poikkipuut irti ja kiinnittämällä vanerilevyistä tehty este lukolla kiinteiden tikkaiden yläpäähän. Kirvesmies nousi A-tikkailta kiinteiden tikkaiden alimmalle poikkipuulle (158 cm korkeudelle) poistamaan estettä. Hän putosi kiinteiltä tikkailta ja löi päänsä. Suojakypärä oli tapaturmahetkellä kirvesmiehen käyttämän pakettiauton tavaratilassa.

Tikastöissä sattuneita aiempia työpaikkakuolemantapauksia on tutkittu teematutkintana tunnisteella TOT 6/11.

14. Sattumispäivä: 30.4.2015

Ajoneuvo (puoliperävaunulla) suistui tieltä ja kääntyi ulosajossa katolleen.

15. Sattumispäivä: 4.5.2015

Elinkeinonharjoittaja oli hakkuualueella ja suoritti käynnissäolevalle metsätyökoneelle (6-renkainen ajokone) jotakin korjaustyötä ohjaamon ulkopuolella. Mies puristui koneen etummaisen takapyörän alle.

16. Sattumispäivä: 25.5.2015

Kokenut kuorma-autonkuljettaja valmisteli kuorman purkua pientyömaalla. Lavan laita oli avattu ja nosturin tukijalat laskettu. Kuorma-auton lavalla oli päällekkäin muovipäällysteisiä puutavaranippuja aluspuiden päällä, kuorma oli osin lavan laitoja korkeampi. Kuljettaja oli puutavarakuorman päällä mahdollisesti irrottamassa kuorman sidontaliinoja ja kiinnittämässä nostoapuvälineitä, kun osa kuormasta liikahti ja kuljettaja putosi kuorman päältä maahan. Pudotessaan kuljettaja löi päänsä. Puutavaraa putosi tämän jälkeen vielä kuljettajan jalkojen päälle.

Aiemmin on tutkittu TOT 18/10 otsikolla "Kuorma-autonkuljettaja jäi puutavaranipun alle rakennustyömaalla".

Yleisiä suosituksia:

Työvaiheen riskit on etukäteen arvioitava ja työ on sen perusteella tehtävä turvallisesti. Putoamisvaara edellyttää aina hallintatoimia, jotka estävät vahingoittumisen.Korkealla tehtävässä lyhytkestoisessakin työssä on myös tarpeen käyttää leukahihnallista suojakypärää.Kuorma on sidottava niin ettei se pääse liikkumaan kuljetuksen aikana. Kuorman liike ja siitä aiheutuvat jännitykset voivat aiheuttaa vaaran paitsi liikenteessä myös kuljetuksen jälkeen kuorman purkutilanteessa.

17. Sattumispäivä: 29.5.2015

Työryhmä oli varastorakennuksen työmaalla nostamassa betonielementtejä (n.2*3 m, massa yli 3000 kg) paikoilleen kaivukoneella. Kaivukoneen kuljettajan lisäksi kaksi miestä ohjasi elementtiä paikoilleen. Elementin paikoilleen noston ja nostoapuvälineiden irrottamisen jälkeen elementti kaatui yllättäen. Toinen elementin vieressä työskennelleistä miehistä jäi elementin alle.

18. Sattumispäivä: 3.6.2015

Kalankäsittelijä oli teroittanut perkausveitsiä teroituskoneella. Mies sai veitsestä pistohaavan rintaansa.

19. Sattumispäivä: 25.6.2015

Työmaalla meluvallielementtien välivarastoon noston yhteydessä mies jäi kaatuvien betonisten meluvallielementtien alle.

20. Sattumispäivä: 1.7.2015

Kiviä leikkaavassa ja viimeistelevässä yrityksessä mies jäi kaatuneen kivilevyn ja kääntöpöydän väliin puristuksiin.

21. Sattumispäivä: 25.7.2015

Perhekodin ohjaaja surmattiin.

22. Sattumispäivä: 14.8.2015

Mediassa olleiden tietojen mukaan rakennustyömaalla mies jäi kaatuvien kattotuolien alle.

23. Sattumispäivä: 18.6.2015

Henkilöstövuokrausyrityksen kautta teollisuusyritykseen palkattu kesätyöntekijä oli yksin siirtämässä linjastolla I-palkkituotenippua radio-ohjattavalla nosturilla. Jäljistä pääteltynä hän nosti 1278 kg painoista nippua pannoituskoneelle, mutta taakka jäi linjan pystysuuntaisen stopparin taakse. Ilmeisesti hän jatkoi silti vaakasuuntaista siirtoa, kunnes taakan vinoveto kasvoi niin suureksi että taakka lähti vedon suuntaan liikkeelle ja osui kesätyöntekijää päähän.

24. Sattumispäivä: 7.10.2015 (n. klo 10:30)

Hinausauton kuljettaja oli valmistelemassa ojaanajaneen auton hinausta kaksikaistaisen tien reunassa. Hinausauto oli pysäytetty bussipysäkille, lähelle aiemmin ojaanajanutta autoa. Hinausautossa oli vilkut päällä. Hinausauton suuntaan nähden vastaantulevasta suunnasta saapui useampi auto. Pakettiauton kuljettaja yritti väistää edellä ajavia, hidastavia autoja vastaantulevien kaistan puolelle ja havaitsi tässä vaiheessa hinausauton kuljettajan. Hinausauton kuljettaja jäi pakettiauton alle. Tien pinta oli jäinen. Hinausauton kuljettajalla oli huomiovärinen takki yllään.

25. Sattumispäivä: 22.10.2015

Satamassa olevan laivan kannella ahtaaja jäi puristuksiin konttien väliin.

26. Sattumispäivä: 23.10.2015

Kerrostalotyömaalla työpari oli pystyttämässä suurelementtimuottia väliseinän valamista varten. Muotti kaatui ja toinen työmies jäi elementin alle.

27. Sattumispäivä: 2.12.2015

Mediassa olleiden tietojen mukaan putkiston huoltotöitä tehnyt mies jäi maansortuman alle (rakennuksen alapohjan täyttömaa-aineista).

Aiempia kuolemaan johtaneita kaivantojen sortumatapaturmia on tutkittu esim. TOT 7/09 ja TOT 8/09, jonka lisäksi 9.5.2014 tapahtuneen onnettomuuden seurauksena kuoli kaksi työntekijää, 12.9.2013 sattuneessa onnettomuudessa yksi henkilö sekä 26.9.2013 sattuneessa onnettomuudessa yksi henkilö.

28. Sattumispäivä: 21.12.2015

Sähköasentaja menehtyi vanhan sähkölinjan purkutyössä.

Työkohteella ilmajohdon purkutöissä oli nokkamiehenä sähköasentaja (työsuhteessa henkilöstönvuokrausyritykseen) ja hänen työparinaan aliurakoitsijan kaivukoneen kuljettaja. Työ oli suunniteltu ja ohjeistettu tehtäväksi kaatamalla pylväät hallitusti kaivukoneella ja irrottamalla sen jälkeen johtimet maasta käsin. Työnjohtaja oli kerrannut ohjeen puhelimitse sähköasentajalle juuri ennen tapaturmaa, saatuaan tiedon pylvääseen kiipeämisestä. Edellinen kaadettu pylväs oli selvästi laho ja siitä oli johtimet katkaistu ensin pylvääseen kiipeämällä.

Sähköasentaja kiipesi pylvääseen. Koneenkuljettaja tuki sähköasentajan antamien ohjeiden mukaisesti pylvästä, n. 2 metrin korkeudelta. Sähköasentaja katkaisi linjan ja laskeutui pylväästä, jolloin koneenkuljettaja löysäsi pihdit pylväästä (jotta asentaja pääsee laskeutumaan maahan saakka). Pylväs oli tyvestä laho ja kaatui asentajan kanssa tielle. Pylvään kaatumishetkellä pylvään harus oli edelleen tien toisella puolella kiinni harusankkurissa.

29. Sattumispäivä: 2.11.2015

Työssäoppimisjaksolla ollut opiskelija joutui hevosten runtelemaksi. Opiskelija oli ollut työparinsa kanssa kuljettamassa osaa tilan hevosista ulkotarhauksesta tallille. Samaan aikaan ulkotarhaukseen jääneet hevoset olivat päässeet vapaaksi sähköttömällä nauhalla rajatusta aitauksesta ja lähteneet kulkemaan vapaina kuljetuksessa olleiden hevosten perässä. Yksi vapaana olleista hevosista oli yllättäen lähtenyt laukalle ja muut hevoset olivat seuranneet perässä, jolloin opiskelija oli jäänyt hevosten alle.

30. Sattumispäivä: 22.09.2015

Ulkomailla työmatkalla ollut kauppaedustaja oli osallisena peräänajossa. Peräänajon seurauksena työntekijä menehtyi onnettomuudessa.

31. Sattumispäivä: 08.05.2015

Moottoripyörällä työmatkalla matkustanut työntekijä menehtyi työliikennetapaturmassa peräänajon seurauksena.

32. Sattumispäivä: 30.12.2015

Kuljetusalan yrittäjä oli purkamassa kuorma-auton lavalta soramursketta. Purkua suorittaessa oli kuorma-auton lava ollut pystyasennossa. Tuntemattomista syistä johtuen kuorma-auto oli kaatunut purun aikana. Kuljettaja menehtyi kaatumisesta aiheutuneisiin vammoihin.

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
Tietopalvelu ja julkaisut
Tapaturmavakuutuskeskus