Kuva -

Toimintaohjeita hoitolaitokselle

Vakuutustietojen selvittäminen

  • Mikäli hoitolaitos ei tiedä, missä vakuutusyhtiössä työnantajan työtapaturma- ja ammattitautilain mukainen vakuutus on, hoitolaitoksen on tarkistettava vakuutustiedot Tapaturmavakuutuskeskuksen (TVK) ylläpitämästä vakuutusrekisteristä sähköpostitse: vakuutusrekisteri@tvk.fi tai puhelimella palvelunumerosta (arkisin klo 9-15) 0409 220930.
  • Hoitolaitos toimittaa kaikki asiakirjat ja laskut työnantajan vakuutusyhtiöön
  • Mikäli hoitolaitos ei saa tietoonsa vakuutuslaitosta, jossa työnantajan vakuutus vahinkohetkellä oli, ilmoitus tehdään TVK:lle korvausvastuussa olevan vakuutuslaitoksen selvittämiseksi.

Ilmoittaminen TVK:lle

Hoitolaitos voi ilmoittaa vakuuttamattomassa työssä sattuneesta vahinkotapahtumasta (tapaturma tai ammattitautiepäily) lähettämällä TVK:lle seuraavat tiedot:

  • vahingoittuneen nimi- ja osoitetiedot sekä syntymäaika
  • työnantajan nimi- ja yhteystiedot
  • tiedot vahinkotapahtumasta sekä hoitoa koskevat sairauskertomusmerkinnät
  • kopio mahdollisesta A1 / E101 lomakkeesta (ns. lähetetyn työntekijän todistus)

Ilman näitä tietoja asiaa ei voida käsitellä vaan asiakirjat palautetaan hoitolaitokselle.

Laskut sairaanhoidon kustannuksista täyskustannusmaksuineen voi lähettää suoraan TVK:lle käsiteltäviksi.

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
Tietopalvelu ja julkaisut
Tapaturmavakuutuskeskus