Kuva -

Toimintaohjeita hoitolaitokselle

Vakuutustietojen selvittäminen

  • Hoitolaitoksen tulee toimittaa kaikki vahingoittunutta koskevat asiakirjat ja laskut vakuutuslaitokseen, jossa työnantaja on vakuuttanut työntekijänsä työtapaturmien ja ammattitautien varalta.
  • Jos työnantajan vakuutuslaitos ei ole tiedossa hoitolaitoksessa, vakuutustiedot on tarkistettava Tapaturmavakuutuskeskuksen (TVK) ylläpitämästä vakuutusrekisteristä sähköpostitse: vakuutusrekisteri@tvk.fi tai puhelimella palvelunumerosta (arkisin klo 9 – 15) 0409 220930.
  • Mikäli hoitolaitos ei saa tietoonsa työnantajan vahinkohetken vakuutuslaitosta, TVK:lle tulee tehdä ilmoitus korvausvastuussa olevan vakuutuslaitoksen selvittämiseksi.

Ilmoittaminen TVK:lle

Hoitolaitos voi ilmoittaa vakuuttamattomassa työssä sattuneesta vahinkotapahtumasta (tapaturma tai ammattitautiepäily) lähettämällä TVK:lle seuraavat tiedot:

  • vahingoittuneen nimi- ja osoitetiedot sekä syntymäaika
  • työnantajan nimi- ja yhteystiedot
  • tiedot vahinkotapahtumasta sekä hoitoa koskevat sairauskertomusmerkinnät
  • kopio mahdollisesta A1-lomakkeesta (ns. lähetetyn työntekijän todistus)

Ilman näitä tietoja asiaa ei voida käsitellä vaan asiakirjat palautetaan hoitolaitokselle.

Laskut sairaanhoidon kustannuksista täyskustannusmaksuineen voi lähettää suoraan TVK:lle käsiteltäviksi.

29.5.2017

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus
Tietopalvelu ja julkaisut
Tapaturmavakuutuskeskus