Hyppää pääsisältöön

Näin teet valituksen, jos olet tyytymätön vakuutusyhtiön päätökseen työtapaturman korvausasiassa

Kirsi Pohjolainen,
27.8.2025 | Blogi

Muista ainakin nämä

  • Valitus on tehtävä määräajassa – 30 päivää siitä, kun olet saanut vakuutusyhtiön kirjallisen päätöksen tiedoksesi. 
  • Valitus on tehtävä kirjallisesti. 
  • Kerro valituksessa se, mihin yksittäiseen päätökseen haluat hakea muutosta ja mitä muutosta siihen haluat ja millä perusteilla. Liitä vakuutusyhtiön päätös mukaan valitukseen.

Työtapaturman korvaamista koskeva ratkaisu annetaan aina päätöksellä

Kun vakuutusyhtiö käsittelee työtapaturman tai ammattitaudin korvausasiaa, se ratkaisee asian antamalla työntekijälle kirjallisen päätöksen. Päätöksen on oltava selkeä ja perusteltu, kuten hallintolaki vaatii. Siitä on käytävä ilmi se, miten asia on ratkaistu ja mihin seikkoihin ratkaisu perustuu. 

Jotta päätös olisi lainmukainen, mukana on oltava ohjeet valituksen tekemiseksi. Tätä osuutta päätöksessä kutsutaan valitusosoitukseksi, muutoksenhakuohjeeksi. 

Jos olet tyytymätön vakuutusyhtiön antamaan päätökseen, sinulla on aina oikeus tehdä siitä valitus tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Valituksen tekeminen on tehty mahdollisimman helpoksi, ilmaiseksi ja muotovaatimuksia on vain vähän. 

Valitus tehdään tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle

Valitus vakuutusyhtiön päätöksestä täytyy tehdä 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Valitus osoitetaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle. Valitus lähetetään kuitenkin päätöksen antaneelle vakuutusyhtiölle. Vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus itse oikaista päätöstään, jos se katsoo sen mahdolliseksi. 

Jos vakuutusyhtiö ei itse oikaise päätöstään, sen tulee määräajassa (30 päivää) lähettää työntekijän valituskirjelmä liitteineen tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle. 

Ensimmäinen valitusporras vakuutusyhtiön päätöksestä on siis tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta. Sen päätöksestä voi tehdä valituksen vakuutusoikeudelle. Valittaminen korkeimpaan oikeuteen edellyttää korkeimman oikeuden myöntämää valituslupaa. 

Valituksen muotovaatimukset

Valituksen keskeisin muotovaatimus on, että sen tulee olla kirjallinen. 

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (liitteeksi valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut 
  • valittajan nimi ja yhteystiedot

Työtapaturman korvausasian valitusprosessi on erilainen kuin käräjäoikeusriidat

Työtapaturman/ammattitaudin korvauspäätöstä koskevan valitusasian käsittely on hallintolainkäyttöä. Se on erilainen valitusasian käsittelymenettely kuin on riita-asian käsittely käräjäoikeudessa. Valituksesta ei myöskään tule samanlaista kustannusriskiä kuin voi tulla käräjäoikeusjutusta. Valituksen tekeminen tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakuntaan on maksutonta. 

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalla on valituksen käsittelyssä lain mukainen velvollisuus selvittää asiaa. 

Muutoksenhakulautakunnan on   

  • huolehdittava siitä, että asia tulee selvitetyksi. Sen on tarvittaessa osoitettava valituksen tekijälle, mitä lisäselvitystä asiassa tulee esittää.
  • hankittava oma-aloitteisesti selvitystä siinä laajuudessa kuin käsittelyn tasapuolisuus, oikeudenmukaisuus ja asian laatu sitä vaativat.

Koska työtapaturma/ammattitautikorvausta koskevan valituksen käsittely on hallintolainkäyttöä, valituksen tekeminen on helppoa eikä siinä yleensä tarvitse avukseen asianajajaa tai muuta oikeudellista avustajaa. Valitusta käsittelevällä muutoksenhakulautakunnalla on velvollisuus ratkaista valitusasia lainmukaisesti eikä valittajan tarvitse itse esittää näyttöä tai osata vedota oikeisiin lakeihin ja pykäliin. Oleellista on täsmällisesti yksilöidä se päätös, johon muutosta haetaan, kertoa miltä osin muutosta päätökseen vaaditaan ja kertoa vaatimustensa perustelut.

Muutoksenhakuprosessi on kirjallista ja keskeistä on tietojen oikeellisuus

Valituksen käsittely tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa, samoin kuin vakuutusoikeudessa ja mahdollisesti korkeimmassa oikeudessa, on kirjallista. Suullinen käsittely on mahdollista laissa määritellyin edellytyksin mutta käytännössä harvinaista. 

Koska käsittely on pääsääntöisesti kirjallista ja asiakirjoihin perustuvaa, keskeistä on se, että jo vakuutusyhtiön tekemästä korvauskäsittelystä lähtien työtapaturman sattumisolosuhdetiedot ovat oikein ja totuudenmukaisesti kirjattu työnantajan tekemään vahinkotapahtumailmoitukseen ja lääkärin laatimiin käyntimerkintöihin ja lausuntoihin. 

Jos ja kun valitusasian käsittelyssä on käytettävissä oikeat tiedot sattuneesta työtapaturmasta, silloin muutoksenhakulautakunnan selvitysvelvollisuus johtaa siihen, että vakuutusyhtiön päätöksen lainmukaisuus tulee selvitettyä. Jos vakuutusyhtiön päätös ei ole ollut lainmukainen, tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta kumoaa vakuutusyhtiön päätöksen ja joko muuttaa vakuutusyhtiön päätöstä tai palauttaa korvausasian uudestaan vakuutusyhtiön käsiteltäväksi. 

Muutoksenhakuun liittyvät määräajat

Valittaminen korvauspäätöksestä on säänneltyä myös määräaikoineen. 

Kannattaa muistaa seuraavat määräajat, jotka on otettava huomioon valituksen tekemisessä tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle:

  • Valitusaika on 30 päivää siitä, kun sait tiedon vakuutusyhtiön päätöksestä. Tässä ajassa kirjallinen valitus on toimitettava päätöksen tehneelle vakuutusyhtiölle.
  • Vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus tehdä itseoikaisu antamaansa korvauspäätökseen. Jos vakuutusyhtiö ei oikaise päätöstään, se on 30 päivän kuluessa valitusajan päättymisestä toimitettava valitus liitteineen sekä oma lausuntonsa muutoksenhakulautakunnalle.

Lisää tietoja muutoksenhakumenettelystä

Tapaturmalautakunnan sivut

Vakuutusoikeuden sivut

Korkeimmanoikeuden sivut

Työtapaturmatieto.fi - Muutoksenhakua koskevat julkaisut 

Lyhyesti kirjoittajasta

Kirsi Pohjolainen työskentelee TVK:ssa laki- ja lainsäädäntöasioista vastaavana juristina. Työtapaturmavakuutuksen lakiasioiden parissa hän on tehnyt työtä vuodesta 1997. Asiantuntijakirjoituksia syntyy erilaisista työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen ajankohtaisista teemoista.